Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

6 na 10 uczniów używa sztucznej inteligencji do nauki. Zaskakujące? Czy nauczyciele weryfikują samodzielność wykonania zadania?

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Badania pokazały, że ponad połowa licealistów korzysta podczas nauki z pomocy sztucznej inteligencji.
Badania pokazały, że ponad połowa licealistów korzysta podczas nauki z pomocy sztucznej inteligencji. freepik.com
6 na 10 uczniów liceów STO używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do celów związanych z nauką w szkole. Wsparcie narzędzi AI okazuje się szczególnie pożądane w przypadku języka polskiego i języków obcych, a wśród dostępnych rozwiązań króluje Chat GPT. Badanie w liceach STO zostało zrealizowane przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO), największą organizację oświaty niepublicznej.

Spis treści

Licealiści chętnie korzystają ze sztucznej inteligencji

Od czasu debiutu Chat GPT trwają dyskusje na temat stosowania sztucznej inteligencji w rożnych dziedzinach, w tym w sferze edukacji. Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało uczniów swoich liceów, czy aktualnie korzystają z narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole.

Twierdząco na tak postawione pytanie odpowiedziało 6 na 10 (60,6 proc.) ankietowanych licealistów. Co czwarty uczeń, będący użytkownikiem narzędzi AI (27,4 proc.) korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, a 43 proc. – co najmniej raz w miesiącu.

Zdecydowanie największą popularnością wśród narzędzi opartych na sztucznej inteligencji cieszy się wśród licealistów Chat GPT. W grupie uczniów, którzy deklarują korzystanie z narzędzi AI, niemal każdy (98,5 proc.) przyznał, że używa lub używał tego narzędzia do celów związanych z nauką szkolną. Znacznie mniejszy odsetek zadeklarował korzystanie z innych narzędzi – Character AI (16,3 proc.), Midjourney (8,9 proc.), DALL-E (5,2 proc.) oraz Bard (3,0 proc.).

Chat GPT nauczy nas polskiego?

Wsparcie sztucznej inteligencji okazuje się szczególnie pożądane w przypadku języka polskiego. 7 na 10 uczniów korzystających z narzędzi AI (70,4 proc.) wskazało, że używa ich do wykonywania zadań związanych z tym przedmiotem. Kolejne miejsca zajęły: języki obce (37 proc.), informatyka (26,7 proc.) i historia (25,9 proc.).

Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika ponadto, że licealiści korzystają z narzędzi AI przede wszystkim do zdobywania informacji (75,6 proc.), poszukiwania pomysłów (60,0 proc.) i generowania prac, które następnie samodzielnie poprawiają (49,6 proc.).

– W obecnej podstawie programowej brakuje treści poświęconych sztucznej inteligencji. W efekcie, młodzież ma niewielką wiedzę o możliwościach, jakie dają narzędzia AI i nie posługuje się nimi w pełni świadomie. Znalazło to odzwierciedlenie w naszym badaniu – licealiści korzystają głównie z najbardziej znanych narzędzi i zwykle nie wykraczają poza ich podstawowe zastosowania – mówi Leszek Janasik, dyrektor Społecznego Liceum Ogólnokształcącego nr 5 STO w Milanówku. – Młodzi ludzie zasługują na więcej informacji, zarówno na temat potencjału narzędzi AI, jak i wątpliwości, które wiążą się z ich stosowaniem. W naszej szkole chcemy, by zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mieli świadomość wyzwań, przed którymi stoją. Przeprowadziliśmy dyskusję, w której każdy mógł zaprezentować swój punkt widzenia. Dzięki tej wymianie spostrzeżeń nauczyciele starają się unikać zadawania prac domowych, które mogą zostać wykonane przez narzędzia AI. Uczniowie z kolei mają większą świadomość, że polegając w zbyt dużym stopniu na sztucznej inteligencji, ograniczają własny rozwój w określonych obszarach – dodaje.

Anty-AI

Z badania przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe wynika, że 4 na 10 ankietowanych licealistów (39,4 proc.) nie wykorzystuje obecnie narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole. Co czwarta osoba w tej grupie (25,6 proc.) używała ich jednak w przeszłości.

Rezygnacja ze stosowania narzędzi AI jest przez licealistów motywowana m.in. szkodliwym wpływem sztucznej inteligencji na ich własną wiedzę i kreatywność oraz błędami popełnianymi przez narzędzia AI.

Badanie poświęcone wykorzystywaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przez uczniów liceów zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 15-17 kwietnia 2024 r. W ankiecie skierowanej do uczniów liceów Społecznego Towarzystwa Oświatowego wzięło udział 218 uczniów liceów STO.

Sztucznej inteligencji używają nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele?

Zainspirowani badaniami przeprowadzonymi przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytaliśmy uczniów i nauczycieli, czy używają sztucznej inteligencji do pracy i nauki w szkole.

Uwielbiam to narzędzie! I mówię całkiem poważnie. Zaczęłam uczyć się tego niedawno i pomaga mi na przykład w wymyślaniu tematów wypracowań lekturowych. Czasami daje pomysły, na które sama bym nie wpadła - mówi pani Marta, nauczycielka języka polskiego z warszawskiego liceum. Jeśli chodzi o uczniów, to nie mam problemu z korzystaniem z AI. Wypracowania piszemy na lekcji, nie używamy wtedy smartfonów i wiem, że to praca samodzielna. A umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji jest moim zdaniem godne pochwały, a nie nagany - dodaje nauczycielka.

U mnie połowa klasy odrabia lekcje z chatem GPT - mówi Kinga, uczennica drugiej klasy liceum. Jest grupa osób, która bardzo chętnie z tego korzysta, kiedy tylko może. Zwłaszcza, gdy nauczyciel sprawdza tylko, czy praca jest, a nie jak jest wykonana. Czasami nawet na lekcji korzystają ze sztucznej inteligencji na sprawdzianach - komentuje.

Chat GPT to moje odkrycie. Odrabiam z nim prace domowe, głównie z historii czy biologii, kiedy trzeba odpowiedzieć na jakieś konkretne pytania. Wolę tego nie robić na polskim, bo maturę będę musiał zdać sam, bez pomocy chatu - opowiada Michał, uczeń białostockiego liceum.

Możemy się złościć, ale nie unikniemy rozwoju technologii. Zamiast z nią walczyć, lepiej wykorzystać jej możliwości.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło: STO, Strefa Edukacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 6 na 10 uczniów używa sztucznej inteligencji do nauki. Zaskakujące? Czy nauczyciele weryfikują samodzielność wykonania zadania? - Strefa Edukacji

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza